Corona maakt benzine en diesel goedkoper

Scroll naar beneden

Corona houdt de gemoederen lekker bezig, en hoewel er vooral veel negatiefs aan de uitbraak van de ziekte hangt, betalen we dankzij de nieuwe griepgolf ook minder aan de pomp.

Een litertje benzine tanken werd er niet leuker op toen E10 verplicht werd. Als je weet wat goed voor jou, het milieu en je motor is, dan tank je die troep niet. Dat betekent dat je E5 moet tanken en dat is nog duurder. En tel daarbij op dat de peutprijzen de afgelopen tijden steeds hoger en hoger werden (ook dankzij onze fijne overheid) en autorijden is bijna een onbetaalbare luxe aan het worden. Gelukkig worden er nu een hoop mensen ziek van een of ander rondvliegend virus, en daardoor worden peutverkopers onzeker en dat heeft een positieve uitwerking op de prijzen bij de pomp.

Prijsdaling

Een liter benzine (Euro 95) kost nu namelijk tussen de €1,52 en €1,55 wat het laagste niveau in een jaar is. De reden voor de prijsdaling is de nog steeds dalende vraag naar olie. Er worden immers minder goederen vervoerd omdat er minder geproduceerd wordt. Ook reizen mensen minder. Het resultaat: een vat ruwe olie kost nu ongeveer 33% minder dan voor de uitbraak van het Corona-virus. Sterker nog, door de daling van de vraag naar olie staan alle beurzen diep, maar dan ook echt diep in het rood.

Belasting

De daling is in andere landen meer merkbaar omdat daar de overheid minder belasting heft op brandstoffen. In Nederland harkt Rutte en de rest rond de 70% van de de benzine- en dieselprijzen naar binnen. Maar gelukkig gaan we straks allemaal superzuinig 100 km/u rijden. Daardoor gaan we niet alleen minder stikstof uitstoten, maar ook allemaal minder tanken. En een gevolg daarvan is dat er minder accijnsgeld in de staatskas terechtkomt. Zodra de heren in Den Haag dat voelen, moet je eens zien hoe snel we weer 130 kilometer mogen rijden de belasting op peut naar 95% stijgt.