Glickenhaus SCG007 moet Le Mans winnen

Scroll naar beneden

Glickenhaus geeft de eerste beelden vrij van zijn Le Mans-racer. De SCG007 gaat voor de eerste Amerikaanse Le Mans-winst sinds 1967.

Glickenhaus SCG007

Nu denk je misschien: maar in 1968 en 1969 wonnen Ford GT’s ook op Le Mans. Dat klopt, maar dat was in een Brits team, dus dat vindt deze Amerikaan niet meetellen.

Hypercar

De nieuwe SCG007 strijdt mee in het WEC hypercar-klassement dat de LMP1-klasse eind dit jaar vervangt. Deze grootste reglementswijziging in jaren moet nieuwe merken naar de topklasse van het enduranceracen lokken. Dat lijkt te werken, want Toyota, Aston Martin, ByKolles en Glickenhaus bevestigden hun deelname al. Geruchten over de deelname van merken als Ferrari, Lamborghini en McLaren zijn helaas nog niet bevestigd.

Straatauto

De nieuwe categorie eist dat de auto is gebaseerd op een hypercar/concept car waar minstens twintig straatversies van verkocht worden. Dit betekent dat Glickenhaus dit monster ook aan particulieren gaat verkopen. Best leuk voor op de A2.

Glickenhaus SCG007

Glickenhaus laat zelf een 3.0 twinturbo V6 ontwikkelen voor de hypercar. Die krijgt dan ook de naam Glickenhaus en wordt dus niet geleend van een fabrikant. De raceversie mag volgens de reglementen “slechts” 750 pk produceren, maar Glickenhaus richt zich zelf op een vermogen van 840 pk voor de straatauto. Het rode kanon moet dit vermogen voor dertig uur achter elkaar kunnen produceren zonder kapot te gaan. Het is tenslotte een enduranceracer.

Glickenhaus SCG007

Aangezien de SCG007 slechts 1.100 kilo weegt, worden de prestaties ongetwijfeld indrukwekkend. Glickenhaus geeft nog geen specificaties vrij, maar de auto is ook nog niet klaar. Heb je toch al interesse in een exemplaar voor op de oprit, dan kan je wel vast wat geld opzij leggen. Glickenhaus verkoopt ze voor twee miljoen euro per stuk. Dat is een beste smak geld, maar dan rijd je wel in een huidige Le Mansracer en die kans krijg je niet vaak.