Handig: Dit zijn alle Bugatti Chirons

Scroll naar beneden

Bugatti breidt met de Chiron Pur Sport het assortiment nog verder uit. Je ziet door de Bugs het bos niet meer. Speciaal voor multimiljonairs met keuzestress zetten we alle varianten op een rijtje.

Het leven van een rijke stinkerd gaat niet over rozen. Vroeger kon je gewoon de Bugatti-dealer binnenlopen en een Chiron bestellen. Tegenwoordig zijn er tig verschillende versies, die zich allemaal op een net iets andere type koper richten. Tijd voor een beetje overzicht in de chaos.

Bugatti Chiron

Het basismodel is nog steeds te krijgen. Voor zover je een hypercar van 2,4 miljoen euro (exclusief belastingen en opties) een basismodel kan noemen natuurlijk. Dit is de Chiron zoals we hem kennen: 1.500 pk, 1.600 Nm, 0-100 km/u in 2,4 seconden en een gelimiteerde topsnelheid van 420 km/u. Mede dankzij de 8-liter W16 is het zeker geen lichtgewicht met zijn bijna 2.000 kilogram. Kopers hebben een vrijwel onbeperkte keuze in kleurtjes, stiksels, leersoorten en ander geneuzel qua aankleding, dus met een beetje creativiteit stel je een unieke Chiron samen. In totaal zullen er 500 exemplaren van de Chiron verschijnen en op het moment van schrijven heeft Bugatti de helft geproduceerd.

Bugatti Chiron

Bugatti Chiron Sport

Dit is de fractioneel sportievere versie van de Chiron. Het model waar de focus net iets meer op de bochtjes ligt en iets minder op topsnelheid. Wees niet bang, die top ligt nog steeds op 420 km/u. Voor het bochtenwerk is de ophanging stijver en het differentieel achter aangepast. Bij dat laatste zien we nu ‘Dynamic Torque Vectoring’. Daarnaast snoept Bugatti 18 kilogram van het gewicht dankzij lichtere wielen en het gebruik van meer carbonfiber zoals bij de behuizing van de intercooler en de ruitenwissers. Qua uiterlijk is de Sport te herkennen aan de vier uitlaten, het nieuwe wieldesign en de optionele ’16’ in de grille. Prijs: 2,65 miljoen euro (excl).

Chiron Sport

Bugatti Chiron Sport 110 ans Bugatti

Dit is een beetje een buitenbeentje, want het gaat hier om een feestmodelletje en niet om een technisch aangepaste auto. Ter ere van het 110-jarig bestaan van het merk hebben de marketeers een Chiron Sport gepakt en daar een aantal opties alvast aangevinkt. Zo is deze versie standaard voorzien van de Sky View, wat Bugatti’s naam is voor de glaspanelen in het dak. De lak is blauw, waarbij de voorzijde van gekleurd carbonfiber is en de achterzijde gespoten lak. Ondanks deze verschillende technieken is het toch dezelfde kleur geworden. Op de buitenspiegels en onder de uitklapbare achtervleugel is de Franse vlag te vinden en in het interieur zijn er natuurlijk badges die aangeven dan het om een speciaal model gaat. Bugatti bouwt 20 exemplaren van de Sport 110 ans Bugatti. Prijs: Onbekend, maar reken op ongeveer 2,7 miljoen euro (excl).

Sport 110 ans Bugatti

Bugatti Chiron Pur Sport

De nieuwste telg in de familie. Dit is de Bugatti voor eigenaren die bochtenwerk echt belangrijker vinden dan topsnelheid. De top is teruggebracht naar 350 km/u, maar daar krijg je wel wat voor terug. De vering is 65 procent stijver aan de voorzijde en 33 procent achter. De wielen zijn van magnesium en besparen 16 kilo aan gewicht en nieuwe banden kunnen beter met bochten omgaan. De hele auto is 50 kilo lichter. Het toerental loopt nu tot 6.900 rpm (+200), waardoor de motor nog scherper reageert en de verzetten in de versnellingsbak zijn dichter op elkaar gezet. De aerodynamica is ook onder handen genomen, waarbij de enorme vaste vleugel (1,9 meter breed) achterop het meeste opvalt. Bugatti bouwt slechts 60 exemplaren van de Pur Sport. Prijs: 3 miljoen euro (excl).

Pur Sport

Bugatti Chiron Super Sport 300+

Ben je juist meer van de topsnelheid dan van het bochtenwerk? Dan zit je met de Super Sport 300+ goed. Dit is de productievariant van de Chiron die een recordsnelheid van 490,484 km/u noteerde. Dat is meer dan 300 mijl per uur en dat verklaart meteen de naam. De motor is aangepast en levert nu 1.600 pk (+100). En om de topsnelheid te bereiken is de aerodynamica verbeterd. Dit valt het meest op aan de achterzijde, waar de auto een stukje langer is geworden. Daar vinden we ook een nieuwe uitlaat, die niet langer centraal is geplaatst. Speciale magnesium wielen zullen ongetwijfeld bijdrage aan een gewichtsbesparing, al heeft Bugatti nog geen officiële cijfers vermeld. Bugatti bouwt 30 exemplaren van de Super Sport 300+. Prijs: 3,5 miljoen euro (excl).

Super Sport 300+