McLaren 765LT is een naar de sportschool gestuurde 720S

Scroll naar beneden

Britse autobouwer McLaren laat weer eens zien waar het goed in is: gespecialiseerde racemonsters maken. Dit keer schotelt men de 765 pk sterke en extra lichte McLaren 765LT voor.

De Autosalon van Genève, u weet wel die steeds minder populair wordende autobeurs ergens in Zwitserland, gaat niet door. En daarom moest McLaren uitwijken naar de normaal ook gebruikte kanalen om hun nieuwste vehikel aan de wereld te tonen: het internet. Dat betekent dat we het deze keer doen met dezelfde foto’s en video’s als doorgaans. Ook krijgen we exact dezelfde informatie. Je zou je bijna afvragen waar die beurs eigenlijk goed voor is…

McLaren 765LT Hero

765 pk en 800 Nm

Maar goed, we gaan het nu niet over beurzen hebben waar we niet zijn, we gaan het over een auto hebben die we nog niet in het echt hebben gezien, of hebben gereden: de nieuwe McLaren 765LT, want oh boy, dat is me er eentje. Laten we van wal steken met de belangrijkste cijfers: 765 pk en 800 Nm op de achterwielen. Dat vermogen is afkomstig uit de bekende vierliter V8 met twee turbo’s die voor de 765LT wederom iets gekieteld is. Daarmee is een sprint vanuit stilstand naar de 100 km/u binnen 2,8 seconden gedaan, en wordt de 200 km/u na 7,2 seconden aangetikt. De topsnelheid licht op 330 kilometer per uur. Belachelijke cijfers. Maar ze zijn te verklaren.

Om tot de McLaren 765LT te komen namen de engineers uit Woking de 720S en hezen hem in een aerodynamische outfit. Iets wat we bijvoorbeeld terugzien in de gigantische splitter onder de voorbumper en de nog grotere diffuser aan de achterkant. Ook zijn er luchtdoorlaten boven de wielkasten geplaatst om de turbulente lucht in de wielkasten een weg naar buiten te geven. Daarnaast is de vleugel 20% groter dan die van de 720S wat inhoudt dat er meer downforce gegenereerd wordt.

McLaren 765LT

Paar gram

Naast dit alles werd de McLaren 765LT ook op dieet gezet. Elk grammetje niet nodig was, kon z’n biezen pakken. En zoals we McLaren kennen gingen ze hiermee door tot op detailniveau. Zo zijn de wielbouten bijvoorbeeld van titanium in plaats van RVS. Dat scheelt weer een paar gram. Uiteindelijk is de 765LT zo’n 80 kilogram lichter dan de 720S. Zijn drooggewicht komt dan ook uit op een schamele 1,229 kg. En dat door de vloermatten te verwijderen, het glas in de auto nog dunner te maken, wat carrosseriedelen in koolstofvezel uit te voeren en de uitlaat (nu met vier pijpen!) van titanium te maken. Niet gek.

De naam van de McLaren 765LT verwijst dit keer niet alleen naar het aantal paardenkrachten dat hij op de achterwielen heeft, maar ook naar het aantal de fabrikant ervan maakt: hij is gelimiteerd tot 765 stuks. Over prijzen hebben de Britten het niet in hun persbericht, maar de zullen zeker niet misselijk zijn. Zeker niet als je wat Senna-onderdelen op je 765LT laat schroeven, een optie die ze bij McLaren gewoon op de lijst hebben staan…