Sony’s elektrische auto eigenlijk niet van Sony

Scroll naar beneden

Vandaag verraste elektronicagigant Sony met een eigen elektrische auto. Het merk presenteerde de vierwieler op de CES, maar liet al doorschemeren dat ze eigenlijk niet degene zijn die hem bouwden.

Vandaag werd iedereen door Sony verrast. De Playstation 4-bouwer kwam ineens met een hypermoderne volledig elektrische auto. Al snel bleek het te gaan om een verkapte stunt om aandacht te trekken voor hetgeen Sony op het gebied van mobiliteitstechnologie kan. De Vision-S, zoals Sony’s conceptauto heet, heeft namelijk allerlei leuke technologische snufjes aan boord.

Sony Vision-S

Realistisch

Denk hierbij aan maar liefst 33 verschillende sensoren waarmee de auto objecten en mensen binnen en buiten de auto kan detecteren. Onder die sensoren zijn meerdere CMOS-chips (onderdeel van een camera) en een Solid State LiDAR en andere radarsystemen. Sony claimt dat de auto daardoor op een realistisch niveau 2 autonoom kan rijden. Daarmee kan de Sony Vision-S zich perfect meten aan Tesla’s Autopilot.

Ook heeft de auto een hypermodern ‘360 Reality Audio’-systeem waarmee inzittenden getrakteerd worden op een volledige 360 graden geluidservaring. Om dat te bewerkstelligen monteerde Sony zelfs speakers in alle stoelen. Of het ook echt goed klinkt weten we helaas nog niet. Maar de focus op alle technische snufjes en het gebrek aan aandacht voor de techniek die de auto voortdrijft verraadt eigenlijk waar Sony met de auto de aandacht op wil leggen: niet op de auto.

Magna Steyr

De auto komt namelijk helemaal niet bij Sony vandaan. De Japanners hebben de hulp van autofabrikant Magna Steyr ingeschakeld. Deze maken doorgaans auto’s zoals de Jaguar I-Pace en de BMW Z4, dus die zijn wel bekend met elektrische auto technologie. Zij zijn dan ook verantwoordelijk voor het platform waarop de auto rolt. Helaas laat het Oostenrijkse bedrijf geen gedetailleerde informatie over de Sony Vision-S los.

Omdat we de lulligste niet zijn geven de specificaties van de Vision-S voor zover die nu duidelijk zijn. De auto krijgt twee elektromotoren van elk 272 pk (200 kW) op elke as. Daarmee moet hij vanuit stilstand naar de 100 km/u sprinten in 4,8 seconden en stopt het optrekken bij 239 kilometer per uur. Wat het bereik of de accucapaciteit is, laat Sony helaas niet weten.

Publiciteitsstunt

Vooralsnog lijkt het er dus op dat Sony een geslaagde publiciteitsstunt heeft gepresenteerd. Dat blijkt ook uit het feit dat het hier gaat om een proof-of-concept en het feit dat Sony geen plannen heeft om de auto ook daadwerkelijk te laten produceren. Maar we houden een slag om de arm, want de elektrische autowereld is booming en Sony doet wel eens vaker rare dingen. Het kan dus zomaar zijn dat we in 2021 bij de BCC of de Mediamarkt een auto van Sony kunnen kopen.

Leuk om te weten: Sony is niet het enige elektronicamerk dat met een elektrische auto bezig is. Apple is wellicht de bekendste partij waarvan we ooit een elektrische auto kunnen verwachten. De iPhone-verkoper is al jaren bezig met een project waarvan we nog steeds niets gezien hebben. Ook stofzuigerfabrikant Dyson heeft zich gewaagd aan een elektrische auto, maar heeft dit project onlangs de nek omgedraaid. Vermoedelijk omdat de ontwikkeling van een dergelijke vierwieler duurder is dan aanvankelijk werd gedacht.