Supercars in 2020: Ferrari

Scroll naar beneden

Voor Ferrari kan het wel eens een heel spannend jaar gaan worden. Gedreven door een onverzadigbare groeilust sneuvelen heilige huisjes en verschijnt een arsenaal aan nieuwe modellen op de weg.

SUV

De drie letters die de Ferrari-puristen al jaren angst aanjagen. Maar waar de liefhebbers een depreciatie van het Ferrari-logo vrezen, zien de Italiaanse boekhouders een enorme bron van tot nu toe gemiste inkomsten. Merken als Porsche, Lamborghini, Bentley en Rolls-Royce bewijzen dat het toevoegen van een SUV voor een enorme groei kan zorgen, dus Ferrari gaat er nu ook aan. Mogelijk zien we dit jaar de eerste beelden van een Ferrari SUV (het merk spreekt liever over een FUV) die nu bekend is onder de naam Purosangue. We zeggen ‘mogelijk’, want de SUV is een onderwerp waar de Italianen nog niet veel over kwijt willen. Dus hou vooral je adem niet in, want voor hetzelfde geld verschijnt hij pas in 2021 of 2022, of besluiten ze toch dat ze het niet aandurven. Het blijven tenslotte Italianen en de emotie wil bij dit soort beslissingen nog wel eens overheersen.

Ferrari GTC4Lusso

GTC4Lusso

Een ander twijfelpuntje bij de rijders van de steigerende paarden is de toekomst van de GTC4Lusso. De Ferrari met de naam van een printer zit in de herfst van zijn leven en is het eerste model uit de huidige line-up die toe is aan een opvolger. Maar is er met een SUV in de planning nog wel ruimte voor een andere praktische Ferrari? We verwachten nieuws over een eventuele opvolger dit jaar, maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de SUV-strategie

Ferrari SF90 Stradale

SF90

Concreter zijn de nieuwe modellen die in 2020 op de weg verschijnen. In de laatste maanden van het decennium heeft Ferrari nog even een productoffensief gelanceerd en nu is het tijd om al deze beloftes waar te maken. Hoogtepunt hierbij is de start van de productie van de SF90 Stradale. Deze hybride supercar vormt qua prestaties de topper van de huidige Ferrari-familie. Met een 4,0 liter V8 en drie elektromotoren produceert de SF90 een topvermogen van 1.000 pk. Dat de 0-100 km/u daarmee in 2,5 seconden voorbij is en de top op 340 km/u ligt, zal je niet verbazen. Mag ook wel voor een prijskaartje dat begint bij 450.000 euro.

Ferrari Roma

Daar blijft het niet bij, want 2020 is ook het introductiejaar van de Roma. Net als de SF90 een nieuw model in de line-up, maar dan aan de andere kant van het spectrum. Het is een tweede instapmodel naast de Portofino, alleen bij de Roma kan het dak niet open. De 620 pk sterke V8 zorgt ervoor dat je het Ferrari-logo met trots kan dragen.

Ferrari F8 Spider

Ook gaan er dit jaar nog twee nieuwe cabriolets in productie. De F8 Spider is een logische stap na de eerder gepresenteerde F8 Tributo, maar de 812 GTS was een kleine verrassing. De afgelopen jaren waren de cabriolets op basis van de V12 GT’s zeer gelimiteerde modellen, maar met de 812 GTS kan iedereen een open versie kopen. Nou ja, iedereen die nog ergens 425.000 euro heeft liggen.