Tesla komt met eigen verzekering en autodeel-app

Scroll naar beneden

Je Tesla goedkoper verzekeren en met anderen delen? Als het aan de Amerikaanse fabrikant ligt is dit allemaal dit jaar nog geregeld.

Weet je nog die keer dat Elon Musk, CEO van Tesla, liet weten dat zijn auto’s alleen maar meer waard zouden worden omdat ze ingezet konden worden als robottaxi? In theorie zou dat nu allemaal al realiteit moeten zijn, maar zoals je kunt zien aan het gebrek aan rondzoemende Tesla Model 3’s zonder bestuurders, had Musk het dit keer niet bij het rechte eind. Iets wat hij nu ook openlijk toegeeft. Tenminste, dat deed hij tijdens de laatste ‘earnings call’ met investeerders. Maar Elon zou Elon niet zijn als hij niet met een goed vervangend idee zou komen: ride sharing.

Tesla Model 3

Gemak

Als de auto zichzelf niet inzet om mensen van A naar B te brengen, dan moeten mensen dat zelf maar doen. Tesla en de eigenaren van de auto’s moeten alleen de elektrische voertuigen beschikbaar maken. Dat wil het Californische bedrijf dit jaar waar gaan maken met een eigen autodeel-app. Daardoor kunnen mensen wel gebruiken maken van het gemak van een Tesla, maar hoeven ze niet te wachten totdat de wetgeving volledige autonomie op openbare wegen toestaat (iets waar Tesla’s overigens nog helemaal niet tot in staat zijn).

Maar je vonkelnieuwe Tesla delen met een wildvreemde doe je natuurlijk niet zomaar. Hoewel er ongetwijfeld Tesla-eigenaren tussen zitten die alle kansen aangrijpen om de Tesla-love met iedereen te delen tegen een kleine vergoeding. Een goede verzekering om je dure bezit veilig te stellen is wel zo fijn, maar die zijn prijzig. En ook daar wil Musk verandering in brengen. Hij claimt in dezelfde earnings call dat ze met een in-house verzekering komen die zeker 30% goedkoper zal zijn dat de concurrentie.

Verzekering

Als je bedenkt dat de gemiddelde autoverzekeraar moet toeleggen op een autoverzekering, dan is het wonderbaarlijk dat Tesla nog eens 30% onder de bedragen kan gaan zitten. Maar dat vindt het bedrijf zelf helemaal niet. Het heeft namelijk iets wat anderen niet hebben: een shitload aan informatie over al hun voertuigen. Daardoor kan er enorm nauwkeurig berekend worden hoeveel en wanneer er schade gereden wordt en wat deze gemiddeld zal kosten.

Musk liet hierbij de kans om Autopilot op te hemelen niet ontglippen. Hij voorspelde namelijk dat er nog meer korting op de verzekering zou kunnen komen als Tesla-rijders veel gebruik maken van de semi-autonome functie van de elektrische auto’s.

Wanneer en of de verzekering naar Nederland gaat komen is op het moment van schrijven nog onduidelijk. Tesla geeft aan dat het op dit moment de verzekering alleen aanbiedt in Californië, en dat het bezig is om te kijken naar andere regio’s waar een soortgelijke aanbieding mogelijk is.

Tesla Model Y

Model Y

Het lijkt erop dat Tesla op dit moment echt helemaal niets meer fout kan doen. Door de aanhoudende stroom aan goed nieuws, nieuwe fabrieken en versnelde levering van de nieuwe Model Y, ging het aandeel Tesla door het dak. Het tikte onlangs de $600 aan. En dat terwijl iedereen Elon Musk uitlachte toen hij zei dat hij het bedrijf van de beurs zou halen als het aandeel $420 aantikte. Veel beleggers en analisten dachten namelijk dat dit een onhaalbaar doel van Musk was.