Toyota Supra verbeterd met BMW viercilindermotor

Scroll naar beneden

De Toyota Supra gaat meer verschillen van de BMW Z4. Hij krijgt namelijk een tweeliter vierpitter van BMW in het vooronder.

Toyota Supra Fuji Speedway

De BMW, eh Toyota Supra wordt niet overal even goed ontvangen. Hij voelt vooral te zwaar en te indirect in de besturing door de ‘Amerikaanse’ afstelling van het onderstel. De combinatie van de twee zorgt ervoor dat ie over de weg zwalkt en zwabbert, en dat ie vooral erg tail-happy is. Maar daar komt wellicht verandering in met de nieuwe viercilinder versie die Toyota nu lanceert.

Tweeliter vierpitter

De BMW, eh Toyota Supra krijgt, hoe kan het ook anders, een tweeliter vierpitter uit de fabrieken van BMW in het vooronder gelepeld. Deze is goed voor 258 pk en 400 Nm. Daarmee vliegt hij vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur binnen 5,2 seconden en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u. Kortom, niet heel veel verschil met de 340 pk sterke zescilinder.

Toyota Supra motor

En dat verschil in vermogen wordt gedeeltelijk gecompenseerd doordat de nieuwe versie 100 kilogram minder weegt. Dat wil zeggen dat hij nu net de 1370 kilogram aantikt. Nog een voordeel is dat het kleinere motorblok vrijwel achter de voorwielen geplaatst wordt, waardoor de gewichtsverdeling op perfect 50:50 uitkomt. Dit alles zou ervoor moeten zorgen dat dit ‘milieu vriendelijkere’ model vooral beter op de weg ligt.

Fuji Speedway

Om te vieren dat de nieuwe Toyota Supra met vier cilinders in Europa geleverd gaat worden, lanceert het Japanse merk hem met de speciale ‘Fuji Speedway’-editie. Deze verschilt alleen qua kleuren van het standaardmodel. Denk hierbij aan kekke metallic-lak in rood en zwart, alcantara als bekleding en 19 inch matzwarte velgen. De Fuji Speedway-editie is gelimiteerd tot 200 stuks.

Toyota Supra Fuji Speedway velgen

Levering zou al moeten beginnen in maart. Nederlandse prijzen maakt Toyota later bekend.