Volkswagen gaat stroom uit auto’s terugverkopen aan het net

Scroll naar beneden

Volkswagen denkt een enorm goed plan te hebben om het onder druk staande elektriciteitsnetwerk wat te verlichten. Het merk wil stroom uit hun elektrische auto’s terugverkopen aan het net.

Met de komst van de BEV’s (batterij elektrische auto) verwachten experts dat het elektriciteitsnetwerk extra onder druk komt te staan. Deze BEV’s slurpen gigantische hoeveelheden stroom door de kabels. Nu werkt dat nog, maar als straks iedereen elektrisch rijdt, dan smelten de kabels weg en zitten we zonder stroom. Gelukkig is het nog niet zo ver en kunnen netbeheerders nog ingrijpen door de capaciteit uit te breiden. Gebeurt dat niet, dan zullen we moeten leren leven met periodes zonder stroom. Maar niet als het aan Volkswagen ligt, want die pompt de stroom uit de ID.3 gewoon terug het netwerk in als dat moet. Wel tegen een prijs natuurlijk.

Nieuwe markt

Michael Jost, Volkswagens hoofd van strategie, laat aan Reuters weten dat ze een nieuwe markt zien. Hij stelt dat batterijen van elektrische auto’s gebruikt kunnen worden als opslag. Ze kunnen worden opgeladen als er een overschot aan stroom is en kunnen de stroom weer terugpompen als de aanvoer van windenergie, of zonne-energie niet toereikend is.

Volkswagen ID.3

Voor het gemak vergeet de man even dat zijn product een belangrijke schakel is in de toenemende vraag en de extra stress op het elektriciteitsnetwerk. Hij doet liever stoer met grote cijfers: “By 2025 we will have 350 gigawatt hours worth of energy storage at our disposal through our electric car fleet. Between 2025 and 2030 this will grow to 1 terawatt hours worth of storage. That’s more energy than is currently generated by all the hydroelectric power stations in the world. We can guarantee that energy will be used and stored and this will be a new area of business.

Waterstof

Hoe leuk het idee ook klinkt, het zou beter zijn om waterstof hiervoor in te zetten. Dit heeft enorm veel meer voordelen boven batterijen. Als waterstof gemaakt wordt in tijden van overschot, kan het vervolgens in brandstofcell auto’s gepompt worden zonder het elektriciteitsnetwerk te belasten. Ook wegen de auto’s met een brandstofcel een fractie van een BEV. Daardoor zijn ze niet alleen efficienter met de opgewekte stroom, ook zijn ze minder belastend voor banden, remmen en het wegdek. En dat is belangrijk, want die laatste drie komen steeds vaker in onderzoeken naar boven als fijnstofproducenten.